Monday, March 7, 2011

چند پیشنهاد کاربردی برای روزهای آینده

بر کسی پوشیده نیست که پس از دستگیری رهبران جنبش سبزآقایان موسوی و کروبی، جنبش وارد مرحله ای تازه شده است. شرایط تازه بدون شک نیاز به استراتژی تازه دارد و اگر در این شرایط با همان تاکتیک های قبلی به اعتراض ادامه دهیم، مردم در مورد دستگیری رهبران دچار بی تفاوتی شده و این موضوع باعث مرگ کامل جنبش خواهد شد. خودمان را با کلی گویی و موضوعاتی مثل "در جنبش سبز همه رهبر هستند" یا "ما به رهبر نیازی نداریم" و این چنین مهملاتی گول نزنیم، جنبش بدون رهبری مشخص و متمرکز هرگز راه به جایی نخواهد برد. لذا پیشنهادات  زیر برای شرایط موجود کاربردی به نظر می رسد


1-    تظاهرات ممتد بجای تظاهرات منقطع
تجربه مصر، تونس و حتی تجربه انقلاب 57 ایران نشان می دهد که حکومت ها با تظاهرات منقطع سقوط نخواهند کرد. در سال 57 نیز ایران دستکم به مدت 1 سال دستخوش نا آرامی بود ولی 10 روز پایانی (12 تا 22 بهمن) و تظاهرات ادامه دار در آن 10 روز باعث سقوط حکومت شد. جین شارپ (نویسنده کتاب های متعدد در زمینه مبارزات بدون خشونت) در مصاحبه اش با بی بی سی به طور مشخص اشاره می کند که تظاهرات منقطع منجر به تغییر سیستم نخواهد شد.
با توجه به اینکه شورای راه سبز امید در مورد 3 روز 10، 17 و 24 اسفند برای اعلام اعتراضات و تظاهرات خیابانی از قبل اطلاع رسانی نموده است، پیشنهاد این است که اگر تا روز 24 اسفند رهبران جنبش آزاد نشوند، از روز 24 اسفند به بعد تظاهرات به شکل مداوم و هر روز ادامه یابد. این موضوع چندین حسن دارد:


·        نیرو های نظامی و سرکوب گرمجبورند  بصورت 24 ساعت در حالت آماده باش قرار گیرند و این باعث خستگی و تحلیل فیزیکی و از آن مهمتر روانی آنها شده و ریزش آنها را تسریع خواهد کرد.

·        با توجه به در پیش بودن عید، نگهداشتن نیرو های سرکوب  در خیابان ها و پادگان ها در روز هایی که همه دوست دارند در کنار خانواده باشند بصورت عاملی مضاعف و تصاعدی برای تضعیف روحیه  و ریزش نیروهای سرکوب عمل خواهد کرد.

·        با توجه به اینکه تظاهرات ادامه دار در روزهای پایانی سال و ابتدایی سال جدید که معمولا بیشتر ادارات، مدارس و بخشی زیادی از صنایع تعطیل می باشند انجام می شود، ریسک از دست دادن در آمد روزانه برای قشر آسیب پذیر جامعه به پایین ترین حد خود می رسد. این موضوع باعث مشارکت بیشتر اقشار پایین دست جامعه بخصوص کارگران در تظاهرات خواهد شد.

·        زمان باقی مانده (تقریبا یک هفته) تا 24 اسفند، زمان وامکان لازم برای اطلاع رسانی مناسب را در اختیار فعالین جنبش قرار خواهد داد. همچنین حجت را با حکوت تمام خواهد کرد.

بدیهی است که در صورت آزادی رهبران تا قبل از آن زمان، تایین حرکت بعدی با صلاحدید آنها انجام خواهد شد.



2-    تشکیل شورای موقت رهبری
حیاتی ترین نیاز در شرایط کنونی تشکیل یک شورای موقت رهبری با اعضای مشخص و از آن مهمتر برنامه ها و اهداف مشخص می باشد. در حال حاضرشورایی بنام شورای هماهنگی راه سبز امید کمابیش چنین نقشی را برای خود قائل شده که قابل قبول می باشد ولی با توجه به اینکه اعضای این گروه و از آن مهمتر نحوه تصمیم گیری و اهداف آن مشخص نیستند لازم است که بدون فوت وقت اقدام به معرفی اعضا و آشکار سازی روش تصمیم سازی و اهداف کوتاه و بلند مدت خود نمایند. تاریخ ما مملو از داستان های گروه های مخفی است که در نهایت به کشور خیانت کرده یا اینکه در مورد منافع ملی وارد معامله شده اند. بدیهی است که در صورت اصرار این گروه بر رویه سابق خود لازم است که یک شورای رهبری واقعی و مستقل با شرایط فوق الذکر از بین تمامی گروه ها تشکیل شود.